پروانه مافی: منظور قانونگذار از رجل سیاسی شخصیت سیاسی است و شامل زنان هم میشود
داتیکان: پروانه مافی پذیرش مفهوم شخصیت محور از «رجل سیاسی» را موجب ناامیدی دشمنان و بدخواهان نظام دانست که به گفته وی دیگر نتوانند رد صلاحیت زنان در انتخابات ریاست جمهوری را دستاویز اهداف خود علیه نظام قرار دهند.
پروانه مافی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به جلسه آتی شورای نگهبان که قرار است به تعریف و تعیین مفهوم رجل سیاسی اختصاص یابد، در ارزیابی از مفهموم رجل سیاسی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی ایران این مفهوم محل مناقشه افراد و گروههای مختلف بوده است. در اصل ۱۱۵ از قانون اساسی آمده است: «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط ذیل همچون "ایرانی الاصل، تابعیت ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور" باشد انتخاب شود».
وی گفت: بر اساس این اصل دو تفسیر در طول سالهای گذشته ارائه شده است. دسته اول از تفسیرها رجل سیاسی را به مثابه شخص قلمداد نموده اند و معتقدند منظور از رجل، معنای کلامی آن ، یا همان مرد است که در مقابل آن نساء یا زن قرار میگیرد و دسته دوم اما مفهوم رجل سیاسی را بر اساس شخصیت تفسیر کردهاند و معنای اصطلاحی و اجتماعی آن را مورد نظرِ قانون میدانند.
به گفته مافی، این دسته، رجل سیاسی را شخصیت سیاسی تعریف میکنند که در قالب این تعریف، زنان نیز میتوانند در دایره رجال سیاسی تعریف شوند.
نماینده تهران در مجلس عمدهترین دلیل مخالفان حضور زنان در مسند ریاست جمهوری را به نگاه آنان به جایگاه رئیس جمهور مرتبط دانست و افزود: اینان معتقدند، رئیس جمهور بر مردم ولایت دارد و بر این اساس از آنجا که ولایت زنان در فقه نفی شده است، به مخالفت با حضور زنان در این جایگاه میپردازند و به عبارت ساده مبنای مخالفتشان، مسائل نظری و فقهیست؛ حال آنکه دسته دوم اساساً ریاست جمهور را در جایگاه ولایت بر مردم نمیدانند و معتقدند اگر چنین باشد، طبیعتاً حضور زنان در مجلس و سایر ارکان حکومت نیز میتواند به معنای ولایت بر مردان تعبیر و تفسیر شود و بر این مبنا و با این طرز استدلال، نبایست هیچ یک از زنان درصدد اثبات توانمندیها و ظرفیتهایشان برآیند.
وی ادامه داد: این نگاه به واقعیت نزدیکتر است، زیرا در قانون اساسی ما تنها ولی فقیه است که بر امت ولایت دارد و مسند ریاست جمهوری اساساً از چنین جایگاهی برخوردار نیست، بلکه رئیس جمهور به نمایندگی از مردم به عنوان رئیس امور اجرایی و مجری قانون اساسی کشور برگزیده میشود.
مافی درباره نگاه قاطبه جامعه نسبت به حضور زنان در جایگاه ریاست جمهوری اظهار داشت: در این خصوص آنچه مسلم است این است که بخش اعظم جامعه در گذار از باورهای سنتی به زن و جایگاه وی، به مرحله نوینی رسیدهاند که در این سطح دیگر چندان بحث جنسیت مدنظر نیست بلکه کارآمدی و شایسته سالاری به مسئله و معیار و شاخص تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این طرز نگاه زنان نیز میتوانند پای به عرصه رقابت گذارده و توانمندیهای خود را عملاً به اثبات رسانند. کما اینکه هم اکنون در کشور ما بسیاری از زنان علی الخصوص در بخش خصوصی توانستهاند در جایگاههای مدیریتی عملکردی بهتر از برخی آقایان به نمایش بگذارند و زمانی که جامعه با چنین واقعیتهایی روبه رو میشود، شاید در ابتدا قدری عدم انعطاف در پذیرش این امر بروز دهد، اما به تدریج به مرحله تغییر انگارههای ذهنی خود میرسد و معتقدم بخش اعظم جامعه ما امروز و به واسطه مشاهدات حاصل از واقعیتها، به این مرحله رسیده است و بنابراین جامعه مسئله ریاست جمهوری زنان را پس نخواهد رد، بلکه با آن ارتباط خواهد گرفت.
مافی در پاسخ به این سوال که پذیرش مفهوم شخصیت محور از «رجل سیاسی» چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟ افزود: پذیرش چنین نگرشی اولاً در انطباق با سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات است که در بند ۱۰ به صورت مکرّر بر امر شایسته گزینی تاکید داشتهاند.
وی با اعتقاد به اینکه پذیرش چنین نگرشی موجی از امید را در دلهای زنان ایرانی خواهد کاشت و منجر به افزایش سرمایه اجتماعی ایشان به نظام جمهوری اسلامی خواهد شد گفت: همین امر به تنهایی ثمره بسیار ارزشمندیست. از سوی دیگر موجبات ناامیدی دشمنان و بدخواهان نظام را فراهم خواهد آورد تا دیگر نتوانند رد صلاحیت زنان در انتخابات ریاست جمهوری را دستاویز اهداف خود علیه نظام قرار دهند و نهایتاً نیز بایستی اذعان داشت این نگرش و تفسیر به مردم سالاری نزدیکتر است و از آنجا که زمینهساز نوعی رقابت سالم مابین زنان و مردان خواهد بود، به رشد و پیشرفت هر دو طیف و در نتیجه به رشد و تعالی کشورمان منجر خواهد شد.